FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Sruba regulacyjna składu mieszanki Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Czw 11:54, 19 Maj 2011 Powrót do góry

Widzę , że w tym temacie jest wiele kontrowersji , niezrozumiałych treści w opisach.

Spróbuję w kilku słowach rzucić światło na ten temat może ( a mam taką nadzieję ) dla wielu pomoże w zrozumieniu nie tak oczywistego tematu jaki jest : " śruba regulacyjna składu mieszanki wolnych obrotów".

Temat może wydać się banalnie prosty ale może nie do końca i nie dla wszystkich.

Nie będę się rozpisywał jak się powinno ustawiać wolne obroty w silnikach gaźnikowych i do czego służy śruba regulacyjna składu mieszanki.

I ile ta śruba regulacyjna składu mieszanki powinna być wykręcana po wkręceniu jej do wyczuwalnego oporu.

Literatura ( poradnik mechanika samochodowego ) z lat siedemdziesiątych jak również nauczyciel świętej pamięci w owym okresie uczący mnie mechaniki samochodowej podawali wartość mówiącą , że dla silników spalinowych gaźnikowych śrubę regulacyjną składu mieszanki powinno się wykręcać po wcześniejszym jej dokręceniu do wyczuwalnego oporu od półtora do dwóch i pół obrotu.

Dalej jeżeli ten zakres ( od 1 - 1/2 do 2 - 1/2 ) jest przekroczony w jedną czy w drugą stronę i silnik pracuje niby poprawnie ( może nam się wydawać , że poprawnie bo przecież nie lecimy z nim na hamownię , nie sprawdzamy analizatorem spalin ) .

Świadczyć to może , że mamy do czynienia ze złą jakością paliwa lub zużytym gaźnikiem.

Nie będę się rozpisywał co się z czasem zużywa w gaźniku bo to oddzielny i obszerny temat.

Obejrzałem również dziesiątki śrub składu mieszanki , o których mowa w temacie i mogę powiedzieć że wszystkie są do siebie bardzo podobne większość zakończona jest stożkiem , niektóre posiadają uszczelnienia , różnią się długością , średnicą , skokiem gwintu, oraz umiejscowieniem w gaźniku ale wszystkie jak zluzowałeś to zubożały mieszankę i odwrotnie jak dokręcałeś to wzbogacały mieszankę .

Zetknąłem się również z gaźnikami , które śruby składu mieszanki były fabrycznie ustawione i zaplombowane bombą mosiężną lub ołowianą i sobie nią wtedy nie pokręcimy.


Muszę dodać do tematu jeszcze jedną acz ważną informację , że powinniśmy wiedzieć i rozróżniać dwa pojęcia , które mówią o tej samej sprawie a mianowicie :

Mamy gaźniki ze śrubą regulacyjną powietrzną składu mieszanki paliwowo-powietrznej wolnych obrotów i w tedy odkręcając tą śrubę zwiększamy ilość powietrza w stosunku do paliwa ( czyli zubożamy mieszankę paliwowo - powietrzną wolnych obrotów ), no i wkręcając tą śrubę będzie odwrotnie.

Mamy również gaźniki ( i te są w naszym moto ) i ta śruba to śruba regulacyjna składu emulsji paliwowo-powietrznej ( czyli inaczej już wymieszane paliwo z powietrzem ) i w tedy jak wykręcamy taką śrubę to zwiększamy ilość emulsji paliwowej ( czyli wzbogacamy mieszankę paliwowo - powietrzną , odwrotnie jak wyżej ) i oczywiście wkręcając tą śrubę będzie odwrotny rezultat .



Do czego w tym temacie zmierzam ?

Zawsze mnie jedna rzecz nie dawała spokoju a mianowicie .


Jestem starej daty za moich czasów nie było takich wspaniałych urządzeń do testowania czy kontroli silnika jakie są dzisiaj.



Chodziło mi zawsze po głowie w tamtych czasach takie pytanie a mianowicie :

Chciałbym wiedzieć jaki wpływ na charakterystykę pracy silnika gaźnikowego ( dotyczy to przecież i naszych silników bo znaczna ich część to gaźniki ) ma śruba regulacyjna biegu jałowego ?.

Jak zmienia się , czy w ogóle się zmienia charakterystyka pracy silnika kiedy zwiększamy czy zmniejszamy skład mieszanki na biegu jałowym a kręcimy silnikiem powyżej biegu jałowego ?.

Co się dzieje z wykresem mocy , co ze zużyciem paliwa ? i. t.d.

Ta śruba w naszym moto ma wpływ na pracę silnika, tak do 1/4 otwarcia przepustnicy, potem jej rola jest bardzo mała. Zużycie paliwa będzie się wahało w przedziale około jednego litra na 100km (wzbogacona/zubożona).

Czyli inaczej żeby podsumować nasz temat .

Nasza śruba regulacyjna składu mieszanki poliwowo - powietrznej wolnych obrotów ma zdecydowany wpływ na :

-Jak sama nazwa mówi , wolne obroty ( nie równa praca , strzały w tłumnik itp. )
-Zużycie paliwa
-Nie wielką zmianę podciśnienia przed przepustnicą powietrza
-Charakterystykę pracy silnika do 1/4 uchylenia przepustnicy powietrza


Mam nadzieje , że może dla części naszych kolegów co nieco ten temat wyjaśni.



Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
elvis




Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PARYZ

PostWysłany: Czw 15:18, 19 Maj 2011 Powrót do góry

Pieknie opisane. Faktycznie moze nie jest az tak wazna ta regulacja.

No ale jezeli ta sruba tu jest to na pewno dlatego ze zmiana jej regulacji do czegos sluzy. Inaczej byla by stala zamknieta fabrycznie rurka.

Dlaczego wiec mozna nia krecic ? A jesli jest powod to istnieje jakas prawidlowa pozycja ktorej osobiscie szukam bo jestem perfekcjonista w miare moich mozliwosci technicznych.

Wzbogacenie jednego cylindra emulsja a ubozenie drugiego na pewno ma jakis stosunkowy wplyw na harmonie obrotow. Osobiscie odkrylem wczoraj ze silnik mniej lub wiecej trzesie kiedy obracam jedna z nich. Znalazlem wiec optymalna pozycje ktora uwazam jako zsynchronizowana z drugim gaznikiem. Roznica dobrze odczuwalna przy jezdzie. A to ze na obwodnicy przy predkosciach od 50 do 90km/h wlasnie sie jezdzi przy takim lekkim otwarciu, regulacja ta nabiera waznosci.

Ale poza deskrypcja specjalnych swiec z okienkiem do podgladania koloru wybuchu (nie zawsze skuteczne) nigdzie nie znalazlem opisu powaznej metody do prawidlowego uregulowania tych dwoch srub. Jak to robia mechanicy przy regulacji gaznikow ? Odkrecaja tak na oko, czy na sluch, czy cos mierza ? Moze wogole sie nie bawia i mowia ze uregulowane uwazajac ze nic tam do regulacji nie ma ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Czw 17:25, 19 Maj 2011 Powrót do góry

elvis


Trudno powiedzieć jaką Ty masz wersję VX-sa ?.

Jaka wersja silnika ?.

A co za tym idzie jaki Nr. gaźnika ?.

W zależności od wersji moto , silnika jak i od Nr. gaźnika jest w serwisówce dużo różnych ustawień śruby regulacyjnej składu mieszanki paliwowo - powietrznej wolnych obrotów.

Jak sam widzisz nie można do tego tematu podchodzić nie przygotowanym.

Trzeba nie tylko wiedzieć czym pokręcić ale jeszcze ile i dla czego.

Szkoda , że Ciebie nie będzie na tym naszym spotkaniu wiele spraw można by było poruszyć i wyjaśnić .




Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
elvis




Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PARYZ

PostWysłany: Czw 18:22, 19 Maj 2011 Powrót do góry

Mieszkam we Francji wiec daleko na spotkanko.

Silnik VS51A z 91 roku na Francje tzn E-04 ale gazniki kupilem na zlomie i nie wiem jaka to wersja, na pewno o wiele pozniejsza bo wygladaly prawie jak nowe. Zreszta wymienilem te srubki na nowiutkie wraz z uszczelkami.

Gdzie sie ten numerek sprawdza ?

A co do wolnych obrotow to szczerze mowiac nielatwo rozpoznac dokladna wartosc na liczniku. Trzymam miedzy 1100 a 1200 bo staruszek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Czw 19:00, 19 Maj 2011 Powrót do góry

elvis napisał:
Mieszkam we Francji wiec daleko na spotkanko.

Silnik VS51A z 91 roku na Francje tzn E-04 ale gazniki kupilem na zlomie i nie wiem jaka to wersja, na pewno o wiele pozniejsza bo wygladaly prawie jak nowe. Zreszta wymienilem te srubki na nowiutkie wraz z uszczelkami.

Gdzie sie ten numerek sprawdza ?

A co do wolnych obrotow to szczerze mowiac nielatwo rozpoznac dokladna wartosc na liczniku. Trzymam miedzy 1100 a 1200 bo staruszek.








Tu znajdziesz temat gdzie można sprawdzić ten swój Nr. gaźnika:

http://www.motorniczy.fora.pl/suzuki-vx-800-silnik-i-naped,1/zdjecia-gdzie-znalezc-numeracje-gaznikow,1097.html

A w serwisuwce dla swojego gaźnika o tym Nr. ustawienie.



Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mariusz1209




Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Czw 21:15, 19 Maj 2011 Powrót do góry

Stefan z tego co wiem to ''ta'' śrubka ma też wpływ na szkodliwość spalin.
Kiedyś regulowałem gażnik w maluchu i wydawało mi sie że wszystko jest ok, równo pracował na wolnych obrotach, oraz ładnie wkręcał się na wysokie obroty jednak gdy pojechałem na przegląd diagnosta podłączył analizator spalin i okazało sie że znacznie przekroczone były normy dotyczące spalin.I wtedy sam zaczął regulować skład mieszanki paliwowo-powietrznej nie zwracając uwagi jak pracuje silnik tylko sugerował sie wskazaniami analizatora spalin.Po przeglądzie wróciłem do swoich ustawień bo silnik zdecydowanie lepiej pracował po regulacji ''na ucho''.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
elvis




Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PARYZ

PostWysłany: Czw 23:31, 19 Maj 2011 Powrót do góry

Ekologiczne to one nie sa te nasze motory haha

Tak samo mialem na starej polowce, problemy na goraco powrocily gdy musialem wrocic do normy przy kontroli.

Chyba przy tych staruszkach lepiej miec wiecej emulsji. Zreszta wroce do gornej regulacji. Po pierwszej przyzwoitej synchronizacji emulsji w obydwoch gaznikach dobrze grzal (1.5 i 2.5). Potem zmniejszylem troche dla oszczednosci (1.25 i 2.25) ale pierwsza miarka byla najlepsza. Pojezdze tak, zobacze ile pali, jesli nie bedzie dramatu to zostawie. Lepiej to niz przegrzewac przez niedostatek. Silnik woli za duzo niz za malo.

Niech to bedzie napisane, niech to bedzie wykonane jak mowil sam Faraon.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Pią 5:37, 20 Maj 2011 Powrót do góry

mariusz1209 napisał:
Stefan z tego co wiem to ''ta'' śrubka ma też wpływ na szkodliwość spalin.




Ma zasadniczy wpływ na ilość szkodliwych związków zawartych w spalinach ale celowo nie poruszałem tego tematu ponieważ:

Tylko w tedy ma zastosowanie analizator spalin w motocyklach gdzie tłumiki nie są łączone ( niektóre intruzy i wiele innych, itp. ).

W naszym konkretnie przypadku analizator spalin nie ma zastosowania bo dołem masz połączone wydechy i wkładając sondę w jeden z tłumików nigdy nie będziesz wiedział co regulujesz.

Tylko tam gdzie mamy do czynienia z wieloma cylindrami i jednym gaźniki jeśli chodzi o zasilanie tam sprawdziłby się analizator spalin jak również w przypadku oddzielnych tłumików nie łączonych ze sobą.

Ale to zbyt obszerny temat może kiedyś do niego wrócę .






Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
griba




Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2615
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 10:15, 20 Maj 2011 Powrót do góry

Witam!

To ja jeszcze dorzucę od siebie. Być może już było, ale co tam.

Śruba składu mieszanki praktycznie nie wpływa na synchronizację gaźników.

Możemy przelać gaźnik lub lekko go zdławić śrubą a wakuometry nie zmienią wskazania (moje nie zmieniają).

***

Aby się zorientować na ile nasze gaźniki muszą być ustawione można spróbować następującego sposobu. Zakładam, że mają one zrobione synchro, linki gazu równo otwierają przepustnice i obroty biegu jałowego są prawidłowo ustawione oraz stabilne.

Skręcamy śrubę do końca na sprawdzanym gaźniku. Może się zdarzyć, że zdusimy silnik, bo obroty zapewne zmaleją.

Następnie odkręcamy powoli śrubę składu mieszanki licząc obroty. Możemy wyjść od serwisówki, ale będzie to zapewne za małe odkręcenie. Łatwo znajdziemy moment, w którym silnik reaguje zwiększeniem obrotów na kręcenie śrubką. Natomiast jej dalsze odkręcanie nie powinno powodować wzrostu obrotów w nieskończoność.

Czynność wykonujemy dla obu gaźników. Potem możemy sprawdzić jak wyglądają świece po przejechaniu dłuższego odcinka. Z moich obserwacji wynika, że przy nawet dobrej regulacji raczej zawsze będzie tam trochę sadzy na obwódce kończącej gwint. Natomiast elektrody i izolator powinny być czyste.

Zbytnie zubożenia mieszanki skończą się szarpaniem i nierówną pracą silnika poniżej 3k rpm, po jakimś czasie być może wypaleniem zaworów wydechowych. Więc z dwojga złego lepiej trochę za bogato.

***

Oczywiście zanim zaczniecie się bawić śrubami sprawdźcie jakie macie ustawienia wyjściowe.

I jeszcze jedno. Śruba ta wg mnie ma wpływ na pracę ssania. Jeżeli będzie za mocno skręcona ssanie nie będzie działać prawidłowo. Z przekroju gaźnika wydaje się, że nie ma wpływu ale empirycznie sprawdzone - po czyszczeniu gaźnika próba odpalenia przy śrubie odkręconej na 1-1,5 obrotu zakończona niepowodzeniem mimo włączonego ssania.

Pozdrawiam,
Griba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
griba




Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2615
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 10:19, 20 Maj 2011 Powrót do góry

Stefan - może zrobimy przy piwku jakieś szkolenie dla chętnych na zlocie? Wink

Druga rzecz - w przyszłości moglibyśmy własne PDF porobić z opisami czynności serwisowych i napraw i utworzyć dział na forum, co by nie trzeba było szukać w postach.

Pozdrawiam,
Griba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
dis




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4405
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)

PostWysłany: Pią 10:25, 20 Maj 2011 Powrót do góry

NA spotkaniu jest wiele spraw do omówienia właśnie odnośnie forum regulacji itp. ale dzięki rozmowom będzie można znacznie więcej i znacznie szybciej przekazać nie tylko między sobą lecz także pomiędzy osobami nie wtajemniczonymi, które chciały by się dowiedzieć co, od czego i jak należy robić by było dobrze.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Pią 11:40, 20 Maj 2011 Powrót do góry

griba napisał:
Stefan - może zrobimy przy piwku jakieś szkolenie dla chętnych na zlocie? Wink



Pozdrawiam,
Griba




Przy piwku ?

Bardzo chętnie o ile znajdziemy słuchaczy.




Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
griba




Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2615
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 11:51, 20 Maj 2011 Powrót do góry

Niekoniecznie przy piwku.

Może też być przy gorzkiej żołądkowej. Wink

Pozdrawiam,
Griba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
griba




Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2615
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 11:52, 20 Maj 2011 Powrót do góry

O słuchaczy bym się nie martwił - na pewno się znajdą. Wink

Pozdrawiam,
Griba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Pią 12:06, 20 Maj 2011 Powrót do góry

griba napisał:
Niekoniecznie przy piwku.

Może też być przy gorzkiej żołądkowej. Wink

Pozdrawiam,
Griba





Oj widzę "griba" , że to szkolenie chyba będzie nam potrzebne.

Temat szkolenia ?

Wpływ alkoholu na bodźce psychofizyczne człowieka.

Tylko żebym był w stanie coś z tego szkolenia zrozumieć ?




Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin