FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Chłodnica- wymiana płynu i konserwacja Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
motdok




Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 9:00, 05 Sty 2011 Powrót do góry

Cześć!, czy ktoś możę pomóc bądź udzielić rad, chcę odkęcić chłodnica, wymienić płyn, zregenerować wiatraczek, jak to zrobić? na co zwrócic uwagę? moto ma juz trochę lat i nigdy nic nie było robionę, dziękuje za wszelkie sugestie:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
dis




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4405
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)

PostWysłany: Śro 10:06, 05 Sty 2011 Powrót do góry

Jeśli chcesz ściągać chłodnice wpierw trzeba spuścić płyn do czego odkręcasz korek wlewu płynu po czym odkręcasz śrubę z lewej strony ramy na samym dole w okolicach stopki bocznej (jest tam tylko 1 śruba wkręcona pionowo wszystkie pozostałe są w poziomie więc nie problem znaleźć). Tamtędy cały płyn chłodniczy zleci.
Wykręcenie chłodnicy to już przysłowiowy pikuś. Odkręcasz osłonę chłodnicy (gdyż chłodnice najlepiej wyciąga się do przodu w dół)mocowaną na 4 imbusy po bokach. Następnie luzujesz mocowania gumowych rur łączących chłodnicę z silnikiem i ramą. Należy też rozłączyć wentylator i czujnik temperatury, by przypadkiem nie wyrwać przewodów podczas wyjmowania chłodnicy. Z rozłączeniem przewodów nie ma najmniejszego problemu. Warto sprawdzić tylko czy kolory przewodów rozłączanych są takie same i różnią się od pozostałych co ułatwi montaż (w modyfikowanych instalacjach kilka przewodów może być w tym samym kolorze a w oryginalnej nie ma tego problemu gdyż każdy kabel jest innego koloru).
Sama chłodnica jest mocowana na 3 śruby (jak dobrze pamiętam ilość) 2 u góry chłodnicy oraz jednej na dole. Odkręcając je można już spokojnie wyciągnąć chłodnice, gdyż wentylator mocowany jest nie do chłodnicy lecz do ramy. Jeśli chcesz wyciągnąć też wentylator to odkręcasz 4 śruby po bokach wentylatora (po 2 na stronę) i wyciągasz wentylator do przodu. Nie przeciskaj go pomiędzy ramą a silnikiem bo się nie zmieści (sprawdzone). Montaż w odwrotnej kolejności z tym że na wysokości górnej części chłodnicy z lewej strony ramy jest śruba odpowietrzająca układ chłodzenia którą wykręcasz i zalewasz płyn do momentu gdy pojawi się on w tym otworku. Wtedy zamykasz go i normalnie wlewem dolewasz płynu do pełna. Radzę by po przejechaniu 2-3km nawet przy odpowietrzeniu układu sprawdzić poziom płynu gdyż jego część i tak rozejdzie się po układzie. Trzeba wtedy dolać od ok 100-200ml i układ jest pełny.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kodimen




Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie

PostWysłany: Czw 20:44, 06 Sty 2011 Powrót do góry

witajcie vxomaniacy
mam prosbę skierowaną do Ciebie dis mógłbyś zrobic zdjecie tego odpowietrznika od chłodnicy bo u mnie takowego nie ma,cos mi sie wydaje że poprzeni właściciel go zaspawał ,bo jest takie miejsce ale zaspawane tylk o nie jestem pewny czy o to miejsce chodzi z góry dzięki:)
pozdrawiam i do zobaczenia gdzieś w Polsce:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
dis




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4405
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)

PostWysłany: Czw 22:59, 06 Sty 2011 Powrót do góry

Kodimen na rysunku poniżej są te dwa elementy numer 19 to śruba odpowietrzająca a numer 20 to śruba spustowa płynu chłodzącego.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jeśli nadal zdjęcia potrzebne to jutro je zrobie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Pią 8:34, 07 Sty 2011 Powrót do góry

dis napisał:
Kodimen na rysunku poniżej są te dwa elementy numer 19 to śruba odpowietrzająca a numer 20 to śruba spustowa płynu chłodzącego.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jeśli nadal zdjęcia potrzebne to jutro je zrobie.



Tylko małe sprostowanie.

Nr. 20 na załączonym rysunku to są uszczelki.

Nr. 18 spust.

Nr.19 to tak jak w opisie kolegi odpowietrzenie.



Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
dis




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4405
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)

PostWysłany: Pią 9:22, 07 Sty 2011 Powrót do góry

Faktycznie Stefan dziękuję za sprostowanie 18 i 19 to śruby a 20 to w obydwu przypadkach uszczelki. Zagapiłem się chyba i tak wyszło źle przy pisaniu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
motdok




Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:55, 08 Sty 2011 Powrót do góry

dziekuje za pomoc:)!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kodimen




Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie

PostWysłany: Pon 22:07, 10 Sty 2011 Powrót do góry

dzieki chłopaki za pomoc i tak jak mówiłem jakis pacan zaspawał to odpowietrzenie czy da sie odpowietrzyc układ o ile jest zapowietrzony bez tej śruby nr.19?
Bo jak nie to rozwierce wspawam nakretke i juz bedzie nowy odpowietrznik co wy na to koledzy od vx:)
pozdrawiam:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
dis




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4405
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)

PostWysłany: Wto 11:07, 11 Sty 2011 Powrót do góry

Możesz zrobić tak jak ja w rg80 gdzie o odpowietrzeniu nikt nie pomyślał.
Gdy już zalewasz płyn lejesz go do maxa przy czym część układu będzie zapowietrzona w tym momencie. Odpalasz wtedy sprzęt na jakąś minutę i wtedy pompa płynu chłodzącego wywoła jego obieg i spowoduje że rozejdzie się on po układzie a powietrze pójdzie do góry. Po minucie pracy wyłączasz silnik i dolewasz płynu a trochę go wejdzie jeszcze. Taką czynność wykonasz ze 2 -3 razy i powinno być ok.
Pamiętać należy o jednym. Zbyt mało płynu to szybsze nagrzewanie i możliwość przegrzania silnika dlatego odpalamy tylko na chwilkę by płyn się trochę rozprowadził. Krótkie odpalenia są też dlatego istotne gdyż jakakolwiek pompa tłocząca ciecz nie powinna pracować na sucho.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
STEFAN




Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo

PostWysłany: Wto 11:59, 11 Sty 2011 Powrót do góry

kodimen napisał:
dzieki chłopaki za pomoc i tak jak mówiłem jakis pacan zaspawał to odpowietrzenie czy da sie odpowietrzyc układ o ile jest zapowietrzony bez tej śruby nr.19?
Bo jak nie to rozwierce wspawam nakretke i juz bedzie nowy odpowietrznik co wy na to koledzy od vx:)
pozdrawiam:)


Zakładając , że mamy sprawny układ chłodzenia w naszym VX-sie , odpowietrzyć możemy tylko częściowo nie mając tego odpowietrznika na swoim miejscu.

Co to znaczy sprawny układ chłodzenia ?

To taki gdzie zachowana jest szczelność i sprawny jest termostat.

I zatrzymam się na chwilę przy termostacie .

W naszym moto przy odpowietrzaniu układu termostat odgrywa niezmiernie ważną rolę.

Jeśli jest nie sprawny ( to znaczy zawieszony, na stałe podniesiony nie zależnie od temperatury silnika ) wystarczy odpowietrzyć tylko jeden raz przy zalewaniu płynu do układu chłodzenia.

Natomiast jeśli nasz termostat jest sprawny ( szczelny jak jest zimny a uniesiony jak silnik osiągnie optymalną temperaturę ).

Procedura odpowietrzania układu chłodzenia jest trochę skomplikowana.

Spróbuję opisać jak powinna prawidłowo przebiegać.

Odkręcamy ( luzujemy odpowietrznik ) , zalewamy płyn ( i tu nie będę się rozpisywał bo każdy wie gdzie jest korek wlewu ).

Jak się pokaże w miejscu odpowietrznika płyn zakręcamy go.

Odpalamy maszynę i rozgrzewamy silnik , aż osiągnie optymalną temperaturę pracy ( najlepiej przejechać się gdzieś po okolicy ).

Nie preferuję grzania na biegu jałowym do momentu włączenia się wentylatora.

Po wystygnięciu silnika do temperatury pokojowej luzujemy odpowietrznik i dolewamy płyn.

Te w/w czynności opisane wcześniej powtarzamy tak długo , aż po zluzowaniu śruby odpowietrzającej ukaże się płyn .

Górny odcinek ramy w miejscu gdzie znajduje się odpowietrznik jest zaślepiony .

Jeśli źle odpowietrzymy nasz moto to na odcinku termostat odpowietrznik utworzy się poduszka powietrzna i w naszym układzie chłodzenia znajdzie się mniejsza ilość płynu chłodzącego.

Jakie będą konsekwencje eksploatując naszą Zuzannę latem przy temperaturze trzydziestu stopni rozpisywać się nie będę , chyba jest to oczywiste dla każdego posiadacza VX-sa.

Miejsce odpowietrzenia jest bardzo istotne "kodimen" i nie bez przyczyny znajduje się właśnie w tym miejscu.

Co zrobić ?

Obłożyć ( zabezpieczyć wszystko na czym Ci zależy ) kocem azbestowym .

Usunąć stary odpowietrznik i wspawać drugi.


Pozdrawiam Stefan


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kodimen




Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie

PostWysłany: Wto 21:24, 11 Sty 2011 Powrót do góry

dzieki chłopaki Smile
W najblizszych dniach wstawie odpowietrznik i zrobie według zaleceń w końcu trzeba dbac o temperature naszych dziewczyn hihi;) pzdrawiam kodi:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kodimen




Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie

PostWysłany: Wto 21:28, 11 Sty 2011 Powrót do góry

ale zanim to zrobie spróbuje sposobu ,,disa" po co robic sobie robote jak inny sposób moze byc skuteczny:) nieprawdaz?Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kodimen




Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie

PostWysłany: Wto 21:45, 11 Sty 2011 Powrót do góry

tak czytam i czytam czyli wychodzi na to że układ ma byc pełny po same pachy,a co z objetoscia po wzroscie temperatury cieczy?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
griba




Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2615
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 22:51, 11 Sty 2011 Powrót do góry

Tam jest takie szare pudełko po prawej pod zbiornikiem - to zbiorniczek wyrównawczy (reservoir tank).

Korek chyba działa częściowo jak zawór, który otwiera światło krućca z nim połączonego.

Tak więc nie ma problemu.

Co do Twojego problemu z brakiem odpowietrzenia to jeżeli zrobisz tak jak DIS powinno być ok.

A potem można zobaczyć czy nie dolać płynu po rozgrzaniu (termostat się otworzy) chodź nie wiem czy to ma jakieś znaczenie bo z tego co się orientuje po manualu to w VX nie ma krótkiego obiegu. Zdaje się, że termostat ma otwory i zawsze puszcza trochę płynu...

Powodzenia,
pozdrawiam
Griba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
dis




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4405
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)

PostWysłany: Śro 1:26, 12 Sty 2011 Powrót do góry

Jak ja robiłem według opisu wcześniejszego w rg80 to plusem był wskaźnik temperatury. Wlewając pierwszy raz i kręcąc przez minutę było widać, że trochę szybciej się nagrzewa. Po pierwszej dolewce nagrzewał się już sporo wolniej prawie jak normalnie z tym że jeszcze troszkę można było dolać. Ja odpowietrzając zawsze leję i tak pod korek bo zbiorniki wyrównawcze w Suzuki (auto moje też) są tak dziwnie skonstruowane że z nich do układu chłodzenia nic się nie dostanie jedynie nadmiar z układu chłodzenia może wlecieć do zbiorniczka (w innych pojazdach spotykałem trochę inne rozwiązania). Wniosek lejemy na maxa do chłodnicy i sprawdzamy tylko czy jest pod korek płynu bo za mało nie dobrze a jak za dużo to sobie do wyrównawczego poleci.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez dis dnia Śro 1:28, 12 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin